Színházak
Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház Kelemen László Kamaraszínháza
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 1973/1974
Ács JánosCasanova nuova
Tragikomédia két részben
Ősbemutató
- CasanovaSeintgalt lovagjaAlföldi Róbert
- Anya - SzínésznőRéti Erika
- HeroinaszínésznőBalogh Erika
- Apa - SzínészSirkó László
- Naiva - SzínésznőBalázsovits Edit
- AmorososzínészKirály Attila
Valamint:
Sárosi Gábor Áron, Báhner Péter, Koncz Gergő, Biczók Györgyi, Deák Krisztina, Sirkó Anna, Schmidt Diána, Sándor Bernadett, Király Vanessa
Zenekar:
Basa István, Marsa József, Miklós Zoltán, Szabó Sándor, Szöginé Bondor Erika
Sárosi Gábor Áron, Báhner Péter, Koncz Gergő, Biczók Györgyi, Deák Krisztina, Sirkó Anna, Schmidt Diána, Sándor Bernadett, Király Vanessa
Zenekar:
Basa István, Marsa József, Miklós Zoltán, Szabó Sándor, Szöginé Bondor Erika
- rendezőÁcs János
- díszlettervezőMenczel Róbert
- jelmeztervezőGyarmathy Ágnes
- dramaturgVörös Róbert
- zeneKamondy Ágnes
- irodalmi munkatársGáspár Anna
- koreográfusKirály Attila
- rendezőasszisztensTeklesz Zsuzsa
A címszereplővel (Casanovával) és egész korával már régóta foglalkozom.
Nem a köztudatban élő - egyébként nagyon leegyszerűsített, pontatlan és felületes - Casanova képe érdekelt (\"nőfaló\", \"hazardírozó\", \"hamiskártyás\", \"kalandor\"), de az a \"második reneszánsz\" kora, amely ezt a személyiséget kitermelte magából és - több hasonló karakterű és nagyságrendű figurával együtt - a korszak emblematikus figurájává tette.
Egyetemi tanulmányaim (Szeged) alatt rendkívüli módon érdekelt a francia történészek \"álmából felébresztett történelem\" koncepciója, mely a nagy történeti tablók mellett és helyett kor és kultúrtörténeti \"minimalizmussal\", szívós, könyv- és levéltári kutatásokkal, születési és halálozási listákból, gazdasági, termelési, stb. adatok alapján, mintegy rekonstruálták az adott korszak valóságos életét, megpróbálták újraalkotni a mindennapok igazi pillanatait, eseményeit.
Hasonló, szinte történészi precizitással kezdtem el a kutató- és gyűjtő munkát, a Szabó Ervin Könyvtárban ülve, kijegyzetelve az egész - több ezer oldalas! - Casanova-Naplót, valamint a korszakra vonatkozó kultúrhistóriai, művelődéstörténeti, orvosi, öltözködési, divat-, utazási, étkezési, stb. szokásokat.
Ebből a hatalmas anyagból írtam meg a drámát, ami - reményeim szerint - egyfajta időutazás Európában: az akkori Európában, ami ma, 2003-ból nézve mintha egy másik bolygón lenne.
Az a cél vezetett, hogy egy Főhős - nemcsak a darab, de az akkori Európa egy főhőse - életén keresztül bemutassak egy különös, vad, nyugtalan, önmagát kereső, szélsőséges gondolatok által vezérelt világot, mely időbeli távolsága ellenére nagyon is közel áll a mi - hasonlóan a saját identitását kutató - látomásos életünkhöz.
Nem a köztudatban élő - egyébként nagyon leegyszerűsített, pontatlan és felületes - Casanova képe érdekelt (\"nőfaló\", \"hazardírozó\", \"hamiskártyás\", \"kalandor\"), de az a \"második reneszánsz\" kora, amely ezt a személyiséget kitermelte magából és - több hasonló karakterű és nagyságrendű figurával együtt - a korszak emblematikus figurájává tette.
Egyetemi tanulmányaim (Szeged) alatt rendkívüli módon érdekelt a francia történészek \"álmából felébresztett történelem\" koncepciója, mely a nagy történeti tablók mellett és helyett kor és kultúrtörténeti \"minimalizmussal\", szívós, könyv- és levéltári kutatásokkal, születési és halálozási listákból, gazdasági, termelési, stb. adatok alapján, mintegy rekonstruálták az adott korszak valóságos életét, megpróbálták újraalkotni a mindennapok igazi pillanatait, eseményeit.
Hasonló, szinte történészi precizitással kezdtem el a kutató- és gyűjtő munkát, a Szabó Ervin Könyvtárban ülve, kijegyzetelve az egész - több ezer oldalas! - Casanova-Naplót, valamint a korszakra vonatkozó kultúrhistóriai, művelődéstörténeti, orvosi, öltözködési, divat-, utazási, étkezési, stb. szokásokat.
Ebből a hatalmas anyagból írtam meg a drámát, ami - reményeim szerint - egyfajta időutazás Európában: az akkori Európában, ami ma, 2003-ból nézve mintha egy másik bolygón lenne.
Az a cél vezetett, hogy egy Főhős - nemcsak a darab, de az akkori Európa egy főhőse - életén keresztül bemutassak egy különös, vad, nyugtalan, önmagát kereső, szélsőséges gondolatok által vezérelt világot, mely időbeli távolsága ellenére nagyon is közel áll a mi - hasonlóan a saját identitását kutató - látomásos életünkhöz.
2004. 05. 08.