Színházak
Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
MolièreA fösvény
Nagyszínpad
- HarpagonCléante és Élise apja szerelmes Mariane-baBocsárszky Attila
- CléanteHarpagon fia, Mariane szerelmeseMokány Csaba m.v.Jászberényi Gábor m.v.
- ÉliseHarpagon lánya, Valère szerelmeseNagy Kornélia
- ValèreAnselme fia, Élise szerelmeseFlorián Róbert Szabolcs
- MarianeCléante szerelmese; Harpagon választottjaRák Viktória m.v.
- AnselmeValère és Mariane apjaDudás Péter
- Frosine (Fruzsina)házasságszerzőCs. Tóth Erzsébet
- SimonpénzközvetítőIllés Oszkár
- Jacques(Jakab)Harpagon szakácsa és kocsisaKristóf Roland
- La Flèche (Fecske)Clèante inasaPetrik Szilárd
- Claude asszonyHarpagon cselédjKollárik LuciaSenkovics Petra m.v.
- ZabszárHarpagon szolgájaifj. Bocsárszky Attila
- KeszegHarpagon inasaZelyák György
- A rendbiztosPólos Árpád
- rendezőCsiszár Imre m.v.
- díszlettervezőHaščák József
- jelmeztervezőSzőke Anita
- rendezőasszisztensRichtarcsík Mihály
A fösvény-t az egyetemes színpadi irodalomnak ezt az alapművét Moliére 1688-ban írta, már túl legnagyobb műveinek többségén, a Nők iskoláján, a Tartuffe-ön, a Don Juanon, s az Embergyűlölőn - teljes művészi érettségét reprezentálja.
Harpagon, a fösvény alakja talán leggrandiózusabb, amelyet Moliére teremett. A pénz által igazgatott világ lényege koncentrálódik és nő benne a szörnyetegségig hatalmassá. Illyés Gyula tömör megfogalmazásával: Érzelem éppúgy nincs benne, akár az aranyában.\"
Egyetlen magára valamit adó színház sem lehet meg hosszabb ideig a drámairodalom klasszikusai nélkül. A Kassai Thália Színház 1969-es megalakulása után sorozatban játszotta a nagy műveket, majd a múlt század hetvenes éveinek végétől a kilencvenes évekig gyakorlatilag egy világirodalmi értékű művet sem találhattunk műsorán.
A színház miután 1990-ben önállóvá vált, Shakespeare, Moliére, Csehov és Goldoni műveket is műsorra tűzött. Ezt a gyakorlatot annál is inkább folytatjuk, mivel a remekművek színpadra állításából adódó kihívás színészeinknek is komoly hasznára válik de a közönség is nagyra értékeli.
„A fösvény” örök értékű mű. Ma ismét rendkívüli módon aktuális. Jó lehetőséget ad arra, hogy beszéljünk az utóbbi tizenöt év nem mindig szimpatikus jelenségeiről. A rendszerváltás utáni időszak „vad kapitalizmusában” kialakult egy társadalmi réteg, amely mára komoly szerephez jutott az élet minden területén. Ezt a réteget akár vállalkozói-nak is hívhatnánk. Ebbe a csoportba tartozó emberek kialakítottak egy új gondolkodásmódot, új életstílust és egy merőben új értékrendet, amelyet féltenek és semmitől sem riadnak vissza védelmében. Ez az életstílus a pénz és a gazdagság körül forog. Gyermekeik számára ez az életmód már evidens de sokszor érthetetlen számukra az elvesztésétől való félelem. A pénzimádat lélekgyötrő komédiája természetesen nem minden szempontból tükröz negatív vonásokat. A fösvény Harpagon a mértéktartást próbálja tökélyre fejleszteni magában, mert nem képes az élet sokszínűségét fölmérni és leragad a gazdagság féltésénél. A színpad kiszínesedik, az élet felgyorsul, ő azonban ott ül szürke lelkülettel, pénzét markolászva és mutogatva s próbálja elhitetni, hogy ő már boldog.
A darab bemutatóját 2006. május 25-ére tervezzük, rendezője az a Csiszár Imre lesz, aki 2002 januárjában Camus Caligula című drámáját állította Kassán színpadra.
Harpagon, a fösvény alakja talán leggrandiózusabb, amelyet Moliére teremett. A pénz által igazgatott világ lényege koncentrálódik és nő benne a szörnyetegségig hatalmassá. Illyés Gyula tömör megfogalmazásával: Érzelem éppúgy nincs benne, akár az aranyában.\"
Egyetlen magára valamit adó színház sem lehet meg hosszabb ideig a drámairodalom klasszikusai nélkül. A Kassai Thália Színház 1969-es megalakulása után sorozatban játszotta a nagy műveket, majd a múlt század hetvenes éveinek végétől a kilencvenes évekig gyakorlatilag egy világirodalmi értékű művet sem találhattunk műsorán.
A színház miután 1990-ben önállóvá vált, Shakespeare, Moliére, Csehov és Goldoni műveket is műsorra tűzött. Ezt a gyakorlatot annál is inkább folytatjuk, mivel a remekművek színpadra állításából adódó kihívás színészeinknek is komoly hasznára válik de a közönség is nagyra értékeli.
„A fösvény” örök értékű mű. Ma ismét rendkívüli módon aktuális. Jó lehetőséget ad arra, hogy beszéljünk az utóbbi tizenöt év nem mindig szimpatikus jelenségeiről. A rendszerváltás utáni időszak „vad kapitalizmusában” kialakult egy társadalmi réteg, amely mára komoly szerephez jutott az élet minden területén. Ezt a réteget akár vállalkozói-nak is hívhatnánk. Ebbe a csoportba tartozó emberek kialakítottak egy új gondolkodásmódot, új életstílust és egy merőben új értékrendet, amelyet féltenek és semmitől sem riadnak vissza védelmében. Ez az életstílus a pénz és a gazdagság körül forog. Gyermekeik számára ez az életmód már evidens de sokszor érthetetlen számukra az elvesztésétől való félelem. A pénzimádat lélekgyötrő komédiája természetesen nem minden szempontból tükröz negatív vonásokat. A fösvény Harpagon a mértéktartást próbálja tökélyre fejleszteni magában, mert nem képes az élet sokszínűségét fölmérni és leragad a gazdagság féltésénél. A színpad kiszínesedik, az élet felgyorsul, ő azonban ott ül szürke lelkülettel, pénzét markolászva és mutogatva s próbálja elhitetni, hogy ő már boldog.
A darab bemutatóját 2006. május 25-ére tervezzük, rendezője az a Csiszár Imre lesz, aki 2002 januárjában Camus Caligula című drámáját állította Kassán színpadra.
2006. 05. 26.