Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989

Ariel DorfmanA halál és a lányka

Dráma
fordítóPrekop GabriellaOláh Tibor
  • Paulina SalasTóth Tünde
  • Gerardo Escobara férje, ügyvédifj. Kovács Levente
  • Jorge MirandaorvosDobos Imre
  • rendezőHarsányi Zsolt
  • díszlettervezőTorkos István
  • jelmeztervezőTorkos István
  • fordítóPrekop GabriellaOláh Tibor
  • súgóTentea Katalin
  • ügyelőVajda Zoltán

Ariel Dorfman chilei származású szerző amellett, hogy novellákat, esszéket és drámákat írt, emberjogi aktivistaként is szerepet vállalt, s ez műveire is rányomta a bélyeget. A halál és a lányka című drámája minden bizonnyal legismertebb alkotása, melyet a szerző 1990-ben írt, amikor Chilében kezdetét vette a demokrácia. A nagy sikerű darabot a világ különböző színpadain játszották, s a mű alapján Roman Polanski filmet is rendezett.

A történet egy dél-amerikai országban játszódik, ahol a hosszú ideig tartó diktatórikus rendszert követően kezdetét veszi az egykori bűntettek demokratikus úton való kivizsgálása. A bizottság tagjai között van a frissen kinevezett Gerardo is, akinek feleségét, Paulinát évekkel korábban hosszasan kínozták, és többször is megerőszakolták. A férj és a feleség életébe becsöppen dr. Miranda, aki az első percekben mint jó szándékú polgár tűnik fel, a feleség azonban korábbi kínzóját véli felfedezni benne. Azt az embert, aki Schubert A halál és a lányka című zenéjére vallatta és erőszakolta meg őt. A szerepcsere során a hajdani vallató áldozattá válik, s az lesz a hóhér, akit korábban megkínoztak. Az ügyvéd, vádló és áldozat háromszögben a szerző olyan kérdéseket feszeget, mint hogy megbocsátható-e mindaz, amit Paulinával tettek, hogy a bűnösökkel szemben el lehet-e járni demokratikus úton, s meg lehet-e szabadulni azoktól a traumáktól, amelyeket az ember egy diktatórikus rendszerben élt át.

Gálovits Zoltán


2006. 03. 31.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Kisvárdai Várszínház
  • Kisvárda Művészetek Háza
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu