Színházak
Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja
- Paulina SalasTóth Tünde
- Gerardo Escobara férje, ügyvédifj. Kovács Levente
- Jorge MirandaorvosDobos Imre
- rendezőHarsányi Zsolt
- díszlettervezőTorkos István
- jelmeztervezőTorkos István
- fordítóPrekop GabriellaOláh Tibor
- súgóTentea Katalin
- ügyelőVajda Zoltán
Ariel Dorfman chilei származású szerző amellett, hogy novellákat, esszéket és drámákat írt, emberjogi aktivistaként is szerepet vállalt, s ez műveire is rányomta a bélyeget. A halál és a lányka című drámája minden bizonnyal legismertebb alkotása, melyet a szerző 1990-ben írt, amikor Chilében kezdetét vette a demokrácia. A nagy sikerű darabot a világ különböző színpadain játszották, s a mű alapján Roman Polanski filmet is rendezett.
A történet egy dél-amerikai országban játszódik, ahol a hosszú ideig tartó diktatórikus rendszert követően kezdetét veszi az egykori bűntettek demokratikus úton való kivizsgálása. A bizottság tagjai között van a frissen kinevezett Gerardo is, akinek feleségét, Paulinát évekkel korábban hosszasan kínozták, és többször is megerőszakolták. A férj és a feleség életébe becsöppen dr. Miranda, aki az első percekben mint jó szándékú polgár tűnik fel, a feleség azonban korábbi kínzóját véli felfedezni benne. Azt az embert, aki Schubert A halál és a lányka című zenéjére vallatta és erőszakolta meg őt. A szerepcsere során a hajdani vallató áldozattá válik, s az lesz a hóhér, akit korábban megkínoztak. Az ügyvéd, vádló és áldozat háromszögben a szerző olyan kérdéseket feszeget, mint hogy megbocsátható-e mindaz, amit Paulinával tettek, hogy a bűnösökkel szemben el lehet-e járni demokratikus úton, s meg lehet-e szabadulni azoktól a traumáktól, amelyeket az ember egy diktatórikus rendszerben élt át.
Gálovits Zoltán
2006. 03. 31.