Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989

Ken KeseyKakukkfészek

fordítóBátki Mihály
  • Randle P. McmurphyMedgyesfalvy Sándor
  • Dale HardingÁcs Tibor
  • Billy Babbitifj. Kovács Levente
  • CheswickHajdu Géza
  • ScanlonDobos Imre
  • MartiniMeleg Vilmos
  • Matterson ezredesBorsos Barna
  • Candy StarrFábián Enikő
  • SandraMolnár Júlia
  • Ratched nővérBányai Irén
  • Dr. SpiveyPéterfy Lajos
  • Nakamura nõvérFirtos Edit
  • Flinn nõvérKovács Enikő
  • rendezőMiske László m.v.
  • díszlettervezőKalmár András m.v.
  • jelmeztervezőKalmár András m.v.
  • fordítóBátki Mihály
  • zeneHencz József
  • szcenikusBölöni Vilmos
  • maszkmesterCsoknyai Eta
  • fővilágosítóVasile Blejan
  • hangBodonea Valentin
  • súgóKörner Anna
  • ügyelőMorar Ibi
  • rendezőasszisztensMeleg Vilmos

Ken Kesey, az amerikai lázadó generáció képviselőjének Száll a kakukk fészkére című regénye hatalmas karriert futott be. Számos nyelvre lefordították, több film készült belőle. Dale Wassermann pedig ügyesen tömörítve a regényt, elkészítette a színpadi változatát.

A darab egy őrültekházában játszódik, ahol Ratched nővér a rend, az embertelen fegyelem, a sérültek és gyávák mindenható, kegyetlen ura. Ebbe a közösségbe- ahol a betegeken kívül a világtól önként elmenekült lelki nyomorultak is vannak – kerül be McMurphy, az örök lázadó, a magát mindig és minden körülmények között vállaló hétpróbás vagány, a szabad ember. És elkezdődik a harc közte és a nővér között, akiben talán ő az egyetlen férfi, aki felébreszti a nőt. Ezáltal a harc még ádázabbá válik, hiszen a kegyetlenségbe menekülő nővér éppen úgy fél önmagától, mint az önként bezárkózók vagy az ápolók tőle. S míg maga a darab az embertelen, elidegenítő szabályok alóli felszabadulási vágyról szól, a váradi előadás tovább megy ennél: a társadalom által megnyomorított egyének szuverénné, nemcsak a szabályok ellen lázadó, de saját akaratú, szabad emberré válásáért száll síkra. Vagyis hát a kelet-közép európai emberről szól. McMurphyt ártalmatlanná teszik (kioperálják agyának egy darabját), de az egyének visszanyerik önmagukat: Bromden az indiánfőnök lemond némaságáról, sikerül kitörnie, szabaddá válnia, Dale Harding, az értelmiségi minden bizonnyal folytatja McMurphy küzdelmét. A régi rend nem áll vissza, minden megváltozik.” (Simon Judit)

„Az elmeosztály külön világ a világban. Öntörvényeit fehér köpenyes potentátok (orvosok, ápolók, nővérek) alakítják és saját tűrőképességük határai szabják meg a kezeltekkel (ápoltakkal?) szembeni «stratégiát». És azok, akik ott, a zárt osztályon kényszerből vagy önszántukból lesznek kiszolgáltatottá, lelki-szellemi tragédiáikat tovább élik. Kint, mint «másképp-gondolkodót» (a viselkedés normáit elvetőt), a társadalom utasította el őket közönyével, nemtörődömségével; a zárt osztályon pedig, a kakukkfészekben elközönyösült, elfásult, sőt rosszindulatúvá és gonosszá lett nõvér, doktor vagy ápoló.

Sors ez vagy végzet? A beletörődők – a számukra elfogadhatatlan világ elől mániáikba menekülők – muszáj-alázattal tûrik Ratched nővér diktatúráját. «Pszichoanalizáló» gyűléseiknek «demokráciája» nevettető és dühödtető paródia, s a verőlegények (úgynevezett ápolók) vigyázzák a kiagyalt szabályok betartását. Ez ott a megszokott rendje, s ha nem történik valami szokatlan, ott az Idő elveszti jelentőségét, ott az Ember bele is halhat az embertelenségbe.

Mc Murphy, a magát «beügyeskedő» elítélt értetlenül tekinti a zárt osztály univerzumát, az ápolók demagógiával körített terrorját, és felrázva fásultságukból sorstársait, drámai útján rohan végzetébe: agylebeny műtét után menti őt át a halálba új barátja, a Főnök indián. És közben is «hétköznapillatú» a tragédia. A beteg-beteg dialógusok pénzről, szexről, alapkonfliktusokról szólnak: anya és fiú, férj és feleségközti pszicho-szituációkról. Két kurva képében még a nyers valóság is világukba kóstol, izgalmat hozva az egyhangúságba. És ők a kiváltói a közvetlen drámai kifejletnek is.” (dr. Indig Ottó)


1994. 12. 18.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Kisvárdai Várszínház
  • Kisvárda Művészetek Háza
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu