Színházak
Kolozsvári Állami Magyar Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1984/1985
- 1983/1984
- 1982/1983
- 1981/1982
- 1980/1981
- 1979/1980
- 1978/1979
- 1977/1978
- 1976/1977
- 1975/1976
- 1974/1975
- 1973/1974
- 1972/1973
- 1971/1972
- 1970/1971
- 1969/1970
- 1968/1969
- 1967/1968
- 1966/1967
- 1965/1966
- 1964/1965
- 1963/1964
- 1962/1963
- 1961/1962
- 1960/1961
- 1959/1960
- 1958/1959
- 1957/1958
- 1956/1957
- 1955/1956
- 1954/1955
- 1953/1954
- 1952/1953
- 1948/1949
Tamási ÁronŐsvigasztalás
- Csorja Ádámszékely ősgyökérBogdán Zsolt
- Csorja AmbrusÁdám, bátyjaOrbán Attila
- Kispál Julaárva leányRomán Eszter
- Botár MártonJula mostohaapjaDimény Áron
- Gálfi Bencecsendőr legényKiss Tamás
- Községi jegyzőFarkas Loránd
- Falusi bíróLaczkó Vass Róbert
- TörvénybíróSinkó Ferenc
- ÜgyészMarosán Csaba
- VédőGedő Zsolt
- SzereplőSinkó FerencMarosán CsabaGedő Zsolt
- LegénykeÁbrahám GellértFazakas HunorTulogdi Botond
Szereplő: Kar, három legényke, csendőrök
Zenekar:
Antal Attila (nagybőgő), Gyenge Zoltán Balázs (hegedű), Tatár Enikő (klarinét | basszus klarinét)
- rendezőBéres László
- díszlettervezőBocskai Gyopár
- jelmeztervezőBocskai Gyopár
- zeneszerzőCári Tibor
- koreográfusBokor Attila
- zenészAntal AttilaGyenge Zoltán BalázsTatár Enikő
- ügyelőAlbert EnikőBöjthe Pál
- rendezőasszisztensFogarasi Alpár
Tamási Áron elveszettnek hitt drámája csupán a 70-es években került a nagyközönség elé, sokszor máig zavarba hozva színházi alkotót és nézőt egyaránt, hiszen Tamási korát megelőzve a modern magyar dráma olyan lehetőségét villantotta fel az Ősvigasztalásban, amely a világirodalom olyan fontos műveinek hangulatához és mondanivalójához hasonlítható, mint Federico García Lorca Vérnásza vagy Yermája. A magyar drámairodalomban azonban Tamási kezdeményezése egyedülálló, ez az irányzat máig nem tudott kiteljesedni, így sokszor nehézségekbe ütközünk, ha ehhez a székely népi hagyományokon alapuló, ősi, pogány szertartások kultikus hangulatát idéző műhöz szeretnénk kapcsolódni.
A cselekmény maga Csorja Ambrus halálával kezdődik, akinek utolsó kívánsága, hogy öccse égesse el őt. Ádám teljesíti kérését, de e szokatlan tett testvérgyilkosság gyanújába keveri, amiért börtönbe is kerül. A börtönből Gálfi Bence segít neki megszökni, azonban amikor kiderül, hogy mindketten ugyanabba a lányba, Kispál Julába szerelmesek, Gálfi megöli Csorját. A székely Csorja fivérek halála egymásból következik, viszont a tragédiájuk bemutatása túlmutat a cselekményen, hiszen a történeten keresztül Tamási olyan kérdésekre keresi a választ, hogy milyen ellentét feszül hagyomány és mindennapok, hit és összetartozás, harmónia és káosz között, hogyan ágyazzák meg az ősi hagyományok az ember és természet harmonikus kapcsolatát, valamint ennek feladása milyen következményekkel jár.
2022. 10. 05.