Színházak
Szigligeti Színház Nagyárad
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1984/1985
- 1983/1984
- 1982/1983
- 1981/1982
- 1980/1981
- 1979/1980
- 1978/1979
- 1977/1978
Szép ErnőVőlegény
- PapaÁcs Tibor
- AnyaCsíky Ibolya
- KornélPapa és Anya lányaSólyom Katalin
- MariskaPapa és Anya lányaKovács Enikő
- DuciPapa és Anya lányaFirtos Edit
- ZoliPapa és Anya fiaDunkler Róbert
- FaterRudi apjaDobos Imre
- Rudifogászifj. Kovács Levente
- Gyengusnémozi zongoristaRácz Mari
- SáritáncosnőFábián Enikő
- NusitáncosnőMolnár Júlia
- Pimpikarmester, Nusi férjeMeleg Vilmos
- Pendzsikis székely szolgálóSzõcs Erika
- rendezőParászka Miklós m.v.
- díszlettervezőKudelász József m.v.
- jelmeztervezőKelemen Kata m.v.
- zenei összeállításManfrédi Annamária
- fényNagy Imre
- hangAntók Zoltán
- súgóTentea Katalin
- ügyelőGölle Ildikó
„A Vőlegény a pénz komédiája. Fox Rudi csak a hozományért venné feleségül Kornéliát, Kornélka tiszta szerelemre és boldog házasságra vágyik, s amikor nem kapja meg, a daliás fogász szegényes rendelőjéből a Casino de Paris szeparéjába, majd egy kőgazdag férfi karjaiba menekül. Menekül, menekülnének mindketten: a századeleji Pest kispolgári életének kereteit akarják szétfeszíteni, messze maguk mögött hagyni a filléres napi gondokat, a kifizetetlen bérű, sivár lakást, a címírást, a varrást, a megalázkodást. Kisszerű, sivár és csaknem olyan romlott a közeg, amely körülveszi őket, mint egy Balzac-regény – vagy közelibb és alacsonyabb hasonlattal – egy századvégi francia vagy magyar naturalista színmű világa… Innen vágynak el; csoda-e, ha Fox Rudi a második felvonás nagyjelenetében szinte költői himnusszal fordul a Pénzhez, amely messze röpítené a gyűlölt közegből?…
A második felvonás, Kornélia és Rudi vallomása a színmű lírai csúcspontja; a két monológ köré helyezett nyers, nem egyszer karikaturisztikus szituációk komikuma, sőt a két fiatal egymásra találásában is ott rejlő groteszk csak fokozza a hatást: a remek karakterfigurák ellenállhatatlanul mulatságos forgataga után most két ember, két sors mutatkozik meg.” (Réz Pál)
A kispolgári lét alsó peremére csúszott, középosztályi allűröket dédelgető famíliának a filléres gondokból, az örökös pénzzavarból egyetlen kiút volna, ha a legkisebb leányzó némi közvetítői segédlettel egy jól kereső férj karján a házasság révébe juthatna. A Papa, a magának katonatiszti múltat hazudó örökös kávéházi habitué (törzsvendég), az örökké sápítozó, könnyen lepattogzó erkölcsi mázzal bekent Mama, Mariska, a varrógéprobotba beleszürkült, még némi realitásérzékkel bíró nagyobbik nővér, a besavanyodott, irigykedő kisebbik nővér és a pipogya öcs – megannyi tagja annak a Szép Ernő Vőlegény című darabjában felállított, egyszerre elszomorító és komikus panoptikumnak, mely az eladó lány uszályába kapaszkodva kísérel meg partra vergődni. A „cél” érdekében, a várva várt vőlegénynek fesztvizitje alkalmával, egy-két fertályóra erejéig nevettetően kétségbeesett kísérletet tesznek arra, hogy megteremtsék egy „konszolidált polgári család” otthonának illúzióját. Peremlétük árulkodó jegyeit, tárgyait igyekeznek eltüntetni-maszkírozni, a szomszédságot körbekunyerálják a polgári lét „nélkülözhetetlen”kellékeiért, a tölcséres gramofontól a cselédlányig. A férjfogó „dramaturgia” értelmében a munkakerülő, lányaitól biliárdpénzt kuncsorgó Papának a vendég megérkezése után kell aktatáskás, komoly családfenntartóként betoppannia, hogy „szerettei keblére siessen”.
Nagyon hamar kiderül, hogy a várva-várt, szépreményű Fox Rudi cinikus hozományvadász, akinek a pénz a mindene, hiszen rosszul menő fogászati rendelője nem biztosít annyi jövedelmet, hogy kaszinóbeli barátai mellett az éjszakai élet kiskirálya lehessen. Neki is van egy díszletembere, a Fater személyében, aki bármikor beugrásra kész bérjajgatóként a „jól menő rendelő” kelléke.
Szép Ernő színművének újabb fordulatait az „eladó” lány színeváltozásai képezik. Amikor szertefoszlanak a tiszta szerelemmel, a boldog házassággal kapcsolatos illúziói, inkább vállalja a kopár fogászati rendelő kínálta kétes életlehetőséget az otthon kisszerűsége helyett, majd hamarosan megunva a fogász-szeretői státuszt, egy „kő gazdag” úr karjaiba menekül. A legkisebb leányzó előtt megnyíló „lehetőség” nagyon hamar megszédíti a család méltatlankodó felét is, csak éppen a hozományvadász kaszinólakóban támad fel a féltékenység s ennek nyomán a szerelem, melynek hatására a fiatalok szerényen bár, de beeveznek a házasság révébe. – Szilágyi Aladár
1997. 11. 21.