Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szputnyik Hajózási Társaság-Modern Színház és Viselkedéskutató Intézet-Labor

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009

Róbert Júlia - Bodó ViktorSocial Error

A Szputnyik Hajózási Társaság, a Schauspielhaus Graz (A), a Staatsheater Mainz (D), a Kolozsvári Állami Magyar Színház (Ro), a Shauspiel Leipzig (D), a Fondazione Teatro Due, Parma (It) és a Nemzeti Színház Közös produkciója
  • SzereplőkFábián GáborHajduk KárolyHámori GabriellaJankovics PéterKárpáti PálKoblicska LőteKurta NikéLajos AndrásPető KataSzabó ZoltánBánfalvi EszterTenki RékaMakranczi ZalánMátyássy BenceHevér Gábor
Grafikus: Nagy Gergő Fotó: Nagy Gergő
  • rendezőBodó Viktor
  • díszlettervezőBalázs Juli
  • jelmeztervezőBalázs Juli
  • dramaturgRóbert JúliaVeress AnnaTurai Tamás
  • zeneszerzőKeresztes Gábor
  • világításBányai Tamás
  • operatőrBálint Dániel
  • hangKeresztes Gábor
  • produkciós vezetőSágodi Ildikó
  • rendezőasszisztensPass Andrea

A projekt kiindulópontja egy kérdés: miért nem tud az ember olyan társadalmi formát létrehozni, amelyben a többség boldogan tudna élni? A kérdésfelvetés már önmagában azt sejteti, hogy ez - szerintünk - nem sikerült. Vagyis egy nagyon erős határozott kijelentés a világról. Sok ponton meg kell vizsgálnunk azonban, mert ez így túl általános - ezen dolgoztunk a próbafolyamat során, és ezen dolgozunk mind a mai napig. Vizsgálat. Kutatás.


Az előadásnak sem célja, hogy választ adjon erre a kérdésre (hiszen nekünk sincs még kész válaszunk), csupán a problémakört akarja vizsgálni. Felhívni a figyelmet arra, hogy nem mennek rendben a dolgok, és hogy valamit tennünk kell. Közösen és külön-külön egyaránt.


Az előadásnak kettős címe van, ez a benne rejlő két témára utal. Az egyik a "social error" egy jelzés, ami talán megszólal benned is, amikor látod hogy valami nagyon nem stimmel körülötted, ám rendszerszerűen működni igyekszik. Vagy nagyon is működik, de nem jó. Tudod hogy nem jó, de működni látszik. Te pedig nem tudsz tenni semmit. Vagy már gondolkodsz, hogy hogyan tudnál.


Social error az,

amikor hajléktalanok fagynak meg az utcán, miközben üresen állnak

óriási ingatlanok


és halomban állnak a raktárakban az ételek


amikor kifizethetetlenek a számláid, miközben tisztességes munkával agyondolgozod


magad


amikor a gyerekeket bűnözőnek tekintikvagy bűnözésre kényszerítik


amikor a politikai játszmák áldozatai leszünk


amikor egyéni üzleti érdekek nyomorba taszítanak tömegeket


amikor nem védjük meg azt, aki védelemre szorul


amikor megismétlődik a történelemben az, ami nem ismétlődhetne meg


amikor tömegeknek kell elhagyniuk az otthonukat és nincs hova menniük, ezért menekülttáborokban zsúfolódnak


amikor a kormány rendőrökkel leveri a békés tüntetőket amikor tüntetni kell, mert már más nem segít


amikor már az sem segít


amikor a tanár terrorizálja a gyereket


amikor a gyerek megveri a tanárt


amikor az erősebb elveszi a gyengébbtől mindenét


amikor a pénzért olyat csinálunk, amit nem akarunk csinálni amikor harmadik generációs munkanélküli valaki


amikor nincs esélye tanulni amikor nincs esély


amikor zsidóznak, cigányoznak, négereznek, buziznak amikor elfordítjuk a fejünket és továbbmegyünk


amikor egy gyerek fel akarja venni az aknát a földről, és leszakad a karja amikor felrobbantja az egyik a másikat


amikor inkább élnénk egy drog fogságában, mint hogy a valóságot megéljük, és ezért bűnözővé válunk


amikor hallgatunk


amikor hagyjuk magunkat


amikor hagyjuk a másikat


amikor "a háború: béke - a szabadság: szolgaság - a tudatlanság: erő" (Orwell: 1984)


Az előadás köré fikciós történetet találtunk ki. Játékosainkat többfordulós casting során választották ki ebbe a társadalmi túlélő show-ba, ahol a tét, hogy ki nyeri meg a játékot, ki kapja meg az "Utolsó ember Grazban / Mainzban / Lipcsében / Pármában / Kolozsváron / Budapesten" rangot és ezáltal ki kerül be a Nagy Játékba? (Az "Utolsó ember ...-ban" - amely egyben az előadás másik címe is - utalás Orwell. 1984 című regényére: eredeti címe az Utolsó ember Európában lett volna. Előadásunk ennek a regénynek bizonyos elemeit használja fel. )


A játékot egy showman vezeti és kommentálja végig, ő a Nagy Testvér, aki a feladatok teljesítése után a pontot osztja, vagy éppen a nézőket szavaztatja meg, hiszen az ő szimpátiájuk is számít. A játék alapcsapata tíz magyar játékos, hozzájuk csatlakoznak a helyi beszálló játékosok, vagy bevándorlók, akik jelentős hátránnyal indulnak, és a későbbiekben sem lesz jobb a helyzetük. Vagy ki tudja?

  • Támogatók
  • Impresszum
  • Kontakt
  • A Szputnyikról
  • Inspiráció
  • Spot & Werk
  • Előadások
  • Projektleírás
  • Partnerek
  • Csapat

2013. 05. 25.
2013. 05. 25. Nemzeti Színház Budapest
2013. 01 19. Schauspielhaus Graz, Ausztria

Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu