A látvány dicsérete
Óz, Vígszínház – 2015. október 31.
Szegő Györgylátványtervező

A dramaturgia varázstalanítása a díszlettervező Kentaur, a jelmeztervező Benedek Mari és Marton László rendező törekvésének sikere. Veszélyes is egyben: a giccsbe hajló filmi imázsból (az eredeti Dorothy: Judy Garland egyik férje Cecil B. DeMille, a cukormázas Hollywood nagymestere volt) a látvány „komolyan vételével” az előadás megteremtői funkcionális drámai színteret építenek, de kockáztatják a legenda újjászületését. A filmjogok lejártakor, 1991-ben a Vígszínház egyszer már műsorára tűzte az Ózt. Akkor mesterem, Fehér Miklós volt a díszlettervező, Gárdos Péter a rendező. Azt az előadást nem láttam, de a színlapról kiderül, ketten is játszottak a mostani előadás színészei közül akkor – bár nem ugyanezt a szerepet. Most ki kell emelnem egyiküket, Kútvölgyi Erzsébetet, aki a jelen produkcióban messze kimagaslik a Nyugati boszorkány nagyjelenetében zseniálisan előadott boszorkányfőzet „magánszámával”.
Apropó: sárga köves út: egy álomba bízvást jobban beleéljük magunkat, ha a főmotívumok kézzelfoghatóak. A mese szerint ugyanis a kies kansasi farmon élők lesznek az álom főszereplői is.
És miközben óramű pontossággal forog, emelkedik-süllyed a színpadi masinéria, a háttérben a doppelgänger szerepekhez őrült tempójú gyorsöltözések sora tartozik. A ruhák ráadásul annyira jók, hogy szintén a meseszövés erősségeinek bizonyulnak. Kicsi és nagy nézőnek – többször körülnéztem – tátva a szája, annyira bravúrosak Benedek Mari jelmezei.
A háttérmunkáról: a gyorsöltözések attól is megvalósíthatók, hogy Manóország manólakói, a mumpicok bábszínészeikkel többször is besegítenek: időt nyer a gyorsöltöztető stáb. Hoffer Károly bábtervező és Ellinger Edina bábrendező világa ráadásul a legkisebb nézőket is képes elbűvölni.
És végül a bábvilághoz tartozik egy aranyszínű óriásszobor is, aminek 6-8 méteres alakját a talapzatban rejtőzködő Marvel professzor mozgatja. Viccesen avítt fogaskerék-vezérlés differenciálművét meghajtó békebeli kurblival. Amíg Dorothy le nem leplezi a világmindenséget – az úgy látszik, az egész mesevilágot is – átszövő összeesküvést, addig is sejt valamit a habitüé. Hogy valami ilyesmi fordulat várható. Az óriás arca ugyanis erősen emlékeztet Lukács Sándor / Marvel professzor fizimiskájára. És ez a sejtetés egyszerre díszlettervezői-, gyártói- és szcenikus-bravúr. Utóbbi műszaki kolléga dicsérete ebben az előadásban megkerülhetetlen – az elismerés kijár Czechmeister László szcenikusnak.