Szabadság, tragikus szerelem, zene
Nagy Gatsby – Vígszínház, 09. 08.
Szegő György
A rejtvény feloldása nálam: nekünk a Hidegháború – így nagy H-val – felett aratott „győzelmi mámorunk” a kulcs. Mint mindig, most is hamar elmúlik a diadal, marad a csömör. Egyszer el is hangzik most kiemelt helyen: „szabadság, vagy új háború!” Kiemelt helyen? A sodró lendületű dramaturgiát és az ifj. Vidnyánszky Attila rendezését segítő díszlet együtt képes erre a bravúrra – még visszatérek a látványra. Az időzítés indítéka érzésem szerint konkrétabb: idén van Woodstock 50. évfordulója. A korszakos esemény mögött is volt egy rettenetes háború, az amerikaiak számára vesztes vietnami.
A regény színházi feldolgozásain túl több filmváltozat is készült, legismertebb a legendás Francis Ford Coppola féle könyvből forgatott, két Oscarral elismert, Robert Redford és Mia Farrow jutalomjátékával emlékezetes Jack Clayton rendezése (1974). És egy újabb is van Leonardo di Caprio és Carey Mulligan főszereplésével (2013).
Wolfsheim mázas szavai mögött felsejlik a menetrendszerűen bekövetkező tragédia. De mindezt olyan fergeteges táncrítusban tolja le a csapat a publikum torkán, hogy alig van időnk felfogni. Az esztelen luxust, a betépett száguldást szimbolizáló gazdagok autóit két táncosnő formálja meg: „ megáll az idő”. És egy fenyegető, fegyverként előreszegezett, baljós márkajel, a motorháztető kitartott emblémája elindítja a tragédiát...
Itt szuperlatívuszban kell szóljak a jelmezekről, az egész őrült bacchanáliát felfestő szín- és ruha-kavalkádról is. Miközben minden egyes jelmez – a táncosoké is – egyénített, hozzá van jó pár gyorsöltözés is. A jelmeztervező Pusztai Judit munkája igazi, festői, funkcionális teljesítmény.
A díszlet nemkülönben. Bár az art deco születését az 1925-ös párizsi világkiállításhoz szoktuk kötni és itt 1920-at (plusz 2020-at) írunk: a palota-belsőépítészete remek. Luxus tereket és egyszerre revüszínpadokat látunk: fel-le emelkedő/süllyedő girl-járdával és zenekari pódiummal / árokkal. A zsúfolásig betáncolt színpad járásai is olyan remekül működnek, hogy pillanatok alatt változni képesek a szóló- és a tömegjelenetek terei. „El sem hiszem, hogy ez lehetséges. Valaki rákeresne, hogy ez lehetséges” hangzik el az egyik extázispillanat okostelefonra utaló szlogenje. A több mint működőképes díszletre is értem ezt a geget. Díszlet: Pater Sparrow.