Hírek
![](/cikkkep/normal/24012.jpg)
Többször nyilatkozott úgy önmagáról, hogy nem színész alkat. Miért gondolja ezt?
– Ezt én elsősorban lelki értelemben gondolom. A személyiség oldaláról.
Egyfelől természetesen az is fontos és meghatározó, hogy mennyire alkalmas külsőre az ember egy adott hivatásra. De a színészetben ennél talán fontosabb a személyiség maga. Egy régi anekdota szerint, amikor a színház megszületett, összeültek az emberek megvitatni, hogy milyennek is kellene lennie a színháznak, de nem tudták eldönteni. Elmentek imádkozni, amikoris az égből az oltárra lehullott egy kis papírcetli, amin egyetlen szó volt: „érdekes”. És ezt nem csupán a történetre értették, hanem a benne játszó színészekre is. Fontos, hogy legyen valami titka.
Most olvasom éppen Cserhalmi Gyuri könyvét, amiben sokat beszél a pályatársairól. Több olyan kollégát említ benne, akikkel nem is feltétlenül játszott együtt, de valamiért mégis izgalmasak voltak a számára. A Nemzeti Színházból Őze Lajosról ír, aki a hétköznapokban egyáltalán nem úgy viselkedett, mint egy színész, hanem úgy, mint egy egyszerű kisember. De a színpadon mindig volt benne valami nagyon izgalmas. Én nézőként is mindig az ilyen kollégákat kedvelem.
– A János vitézt láttam az Erkel Színházban még gyerekként, egy matiné előadáson. A konkrét élmény, ami él bennem, az volt, hogy a szünetben az orkesztra széléről bekukucskáltam a zenekari árokba, és láttam, hogy ott ült pár zenész, meg ott voltak a hangszerek. Ez engem akkor teljesen elvarázsolt. Egy csoda világ volt a számomra.
Nem is a színház ragadott magával, hanem az orkesztra, és az, hogy onnan a hangszerekből jön az a csodálatos zene. Ez érintett meg.
A másik momentum amire emlékszem, hogy Gobbi Hilda játszotta a boszorkányt, és átrepült egy drótkötélen. Ez akkoriban nagy technikai truváj volt.
– A főiskolát nem végzett színészekkel kapcsolatban sok az előítélet. A segédszínészből színésszé válást jóval nehezebb elfogadtatni. Többszörösen is bizonyítania kell az embernek, hogy valóban megtanulta a szakmát. Nekem jó tíz évembe telt, amire ez sikerült.
– A Nemzeti Színház stúdiójába jártam, ahol Bodnár Sándor tanítványa lehettem. Itt tanultam meg a színházról szinte mindent. Ezt a stúdiót azért hozta létre Major Tamás és Marton Endre, hogy kineveljen egy statisztagárdát a nemzetis előadások számára. Korábban mindig főiskolásokat hívtak, akik gyakran rosszalkodtak és elszerződtek, cserélődtek. A vezetés egy stabil, fiatal gárdát szeretett volna. Ott csodálatos szakmai támogatásokat kaptunk.
És amikor Radó Vili bácsi, az akkori kecskeméti igazgató, fiatalokat keresett a kecskeméti színházba, elsősorban a zenés darabokhoz, Bodnár tanár úr azt mondta, hogy ő már megtanította nekem, amit lehetett, menjek Kecskemétre, mert ott biztosan jó helyem lesz. Így, mielőtt még befejezhettem volna a stúdiót, Kecskemétre szerződtem. Ott találkoztam Ruszt Józseffel, akit igazi mesteremnek tartok. Tőle tanultam a legtöbbet a szakmáról.
– Erről elég sokat tudnék beszélni, mert tökéletesen átéltem mindkettőt. Egy akadémiai székfoglalót írhatnék akár belőle.
Az első igazi színidirektor akivel találkoztam, Radó Vili bácsi volt Kecskeméten. Ő a színházban élt. Éjjel-nappal ott volt. Ez a legfontosabb a színészek számára. Később Jordán Tamásnál is ezt tapasztaltam, a Nemzeti Színházban és Szombathelyen is, hogy bármikor be lehetett hozzá menni. Pontosabban, szinte bármikor meg lehetett találni a színházon belül, mert az irodájában szinte alig volt. A színházi lét az egy életforma. Ezért szerettem mindig jobban vidéken dolgozni. Mert a vidéki színház nem munkahely, hanem otthon. Éjjel-nappal együtt voltunk. Ezt budapesti színházban nem lehet így megélni. Vidéken a színházi büfében voltunk éjszakáig, mert a büfések is megszállott, csodálatos emberek voltak.
Emlékszem, hogy anno Kecskeméten létre akartunk hozni egy ún. művészeti tanácsot, én is benne voltam a színészek részéről. Egy párszor összeültünk az igazgatói irodában, de valahogy mindig röhögésbe fulladt, mert nem volt miről beszélni. Mindenki tudta a dolgát, az igazgató teljes lényével mindig ott volt, meg lehetett vele beszélni azonnal mindent, nem volt szükség ilyen gyűlésekre.
Családként gondolok arra a társulatra, ahol vagyok, és így mindig ott érzem magam jól, ahol több van az emberek között, mint szimpla kollegiális kapcsolat.
És az a szép ebben, hogy amikor véget ér sem vagyunk annyira szomorúak. Mert ugyanúgy el is kell tudni engedni egymást, ahogyan az állatok is képesek elengedni a kölykeiket, akiket felneveltek. Hiszen ez is a család sajátossága.
A vidéki színházaktól én mindig akkor szerződtem csak el, amikor elment az a rendező, aki miatt odakerültem. Budapesti színházaktól pedig akkor váltam meg, amikor azt kezdtem érezni, hogy munkahelyként kezdek tekinteni rá.
– A fehérvári színház speciális helyzetben van, mert nem budapesti, de vidékinek sem mondanám. Ugyanis majdnem a teljes társulat Budapesten él és onnan ingázik, jön-megy Fehérvárra. Rám különösen érvényes ez, mert az évad egyik részében Budapestről, a másikban pedig Palóznakról jövök-megyek. Székesfehérvár nagyjából pont a két otthonom között van.
Először csak vendégként léptem itt fel, és csak a következő évadban szerződtem le. A Trianon című darab főpróbáján, ahol egy hosszú monológom volt – amit előtte szinte egyáltalán nem tudtunk próbálni, így nem is láthatta senki –, olyan szép visszajelzéseket kaptam a kollégáktól, hogy azt éreztem befogadtak. Nagyon összetartó a csapat, annak ellenére, hogy próba után mindenki megy haza, és szinte alig vagyunk együtt, de mégis rendkívül intenzív a társulati lét. Online fórumokon folyamatosan kommunikálunk egymással. Nagyon fontos számomra ez a közösségi létezés.
Mi alapján vállal el egy felkérést? Mi az elsődleges szempont?
– Emlékszem, még Szombathelyen voltam tag, amikor egyszer Bajomi Gyuri kollégám mondta nekem, hogy a szerződtetési tárgyaláson miért nem beszélek sosem arról Jordán Tamással, az akkori igazgatómmal, hogy mit szeretnék játszani? Azért, mert ez engem sosem foglalkoztatott. Nem érdekelt, hogy nem kapok főszerepet, mert annyira jól éreztem magam a társulatban. Számomra mindig ez volt az elsődleges: a közösség. Közben meg sokszor nem is lehet előre tudni, hogy miből lesz a főszerep.
– Én sosem féltettem őket. De azt a színházi közhelyet, azért én is mondtam nekik, hogy tudják jó előre: „ez a pálya 10% tehetség, 90% szerencse”. A szerencsébe az is beletartozik, hogy olyan közegben legyél, ahol az emberi értékeidet is felismerik. Nekem ez mindig fontosabb volt a tehetségnél. Amire igazán büszke vagyok, hogy a kollégák, akik a lányaimmal dolgoznak, nemcsak a szakmai de az emberi értékeiket is mindig kiemelik, észreveszik és értékelik. Ez nagy öröm számomra. Mert a humánum, az emberség számomra mindenek felett áll.
– A mesterséges intelligencia valószínűleg sok mindent ki fog majd váltani a művészetekben is, de én úgy gondolom, hogy a színészetet és a színházat nem. A színház túlélte a film megjelenését, a televízió feltalálását, pedig sokan akkor is temetni kezdték már. Ennek ellenére ez a temetés sohasem fog sikerülni. Azt az élményt, mikor egy élő ember beszél egy másik élő emberrel, hatnak egymásra és létrejön közöttük valamilyen érzelmi kapcsolat, nem lehet semmilyen technikai eszközzel pótolni.
Mit ad Önnek a színház?
Ma már elsősorban a túlélési energiát. Ezért is érzem azt, hogy életem végig játszanom kell. Remélem, még sokáig velem lesz ez az energia. Ezt előre is köszönöm a Jóistennek.
Válogatás az archívumból
-
A Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat bemutatta Szőcs Géza: Raszputyin című darabját Sardar Tagirovsky rendezésében.2019. október 2.
-
Interjúk
„A kollégák egész pályám során nagyon szerettek”
Hűséges típus; igazgatói és főrendezői korszakokon átívelően, közel hatvan éve a József Attila Színház tagja. 2008 óta örökös tagja! Ez azonban nem jelenti azt, hogy az angyalföldi társulat mellett ne játszott volna számos más hazai színpadon is. Ujréti László Jászai Mari-díjas és Aase-díjas művésszel hivatásáról, mestereiről, pályatársairól és jelentős szerepeiről beszélgettünk. Rojkó Annamária
-
Kolozsvári színház
Én vagyok a szél – bemutató a kolozsvári színházban
A Kolozsvári Állami Magyar Színház február 13-án, a mutatta be az irodalmi Nobel-díjas Jon Fosse Én vagyok a szél című drámáját Tompa Gábor rendezésében a színház Stúdiótermében. -
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
2025-ös évad a Margitszigeti Színházban
A Margitszigeti Szabadtéri Színház az idén is elhozza a világ legjobbjait, a legnagyobb nemzetközi és hazai sztárokat. Új musical-, opera-, balettbemutatók, koncertek és csak a Margitszigeten látható produkciók készülnek. -
Müpa
Müpa 20 – Generációk ünnepe
Müpa igazi sokgenerációs találkozóhellyé vált, éppen ezért idén március 15-én és 16-án egy maratoni hétvége keretében ünnepeljük ezt a kerek évfordulót -
Interjúk
„Az emberség számomra mindenek felett áll”
Az utóbbi években rengeteg írás született a hygge nevű dán életreceptről. „A hygge inkább szól a hangulatról, semmint konkrét dolgokról. Arról, hogy együtt vagyunk, biztonságban vagyunk, védve a világtól egy olyan helyen, ahol önmagunk lehetünk. Az otthon érzéséről. Emellett van benne egy nagy adag előzékeny figyelmesség, nyugalom és életigenlés. Valószínűleg könnyebb megtapasztalni, mint definiálni.” Nekem valami ilyesféle élményben volt részem, amikor Trokán Péterrel beszélgettem. Gyulay Eszter
-
Thália Színház
Hűtlen miniszter és amatőr bűnözők bemutatók a Tháliában
Thália Színházban a George F. Walker: Bűnözőzsenik című fekete komédia, és Ray Cooney közkedvelt bohózata, A miniszter félrelép című darab bemutatója február 21-én és 22-én lesz. Bodnár Bianka