Hírek
A klasszikus drámairodalom remekművét – Shakespeare „legvéresebb” királydrámáját – a gyergyószentmiklósi Albu István, a gyergyói Figura Stúdió Színház igazgatója állította színpadra, akivel a Woyzeck rendezőjeként már megismerkedhettek a szatmári nézők.
December 20-án, 19 órai kezdettel került sor a naptári év utolsó színházi bemutatójára. William Shakespeare drámájának színrevitelével a társulat célja, hogy egy történelmi klasszikust kínáljon a repertoárban, az egyetemes színházi kultúra egyik alapkövét, egyik legtöbbet játszott és idézett remekművét mutassa be - ugyanakkor mindezt egy kortárs ízlésű, a történelmi közelmúltra a rock- és popkultúra jól felismerhető referenciáival is folyton visszautaló, markánsan a mának és napjaink nézőinek címzett előadás által tegye.
Shakespeare-mű utoljára 2017-ben volt látható a szatmári színpadon: a Bocsárdi László által rendezett Tévedések vígjátéka - akkor is új fordításban (Benedek Zsolt átiratában), azelőtt pedig a Keresztes Attila rendezte Szentivánéji álmot láthatta a szatmári közönség, 2012-ben.
Két komédia után tehát ezúttal egy tragédiát vett műsorára a társulat - az előadás azonban mégsem mentes a shakespeare-i és kortárs humortól sem, a sajátos rendezői koncepciónak és a számos ponton átdolgozott szövegváltozatnak hála. Az előadás szövegkönyvének alapját Vecsei H. Miklós (újra)fordítása képezi, amelyet Vas István közismert, klasszicizálóbb fordításának részleteivel és saját szövegekkel egészítettek ki az alkotók, a shakespeare-i világ klasszikus, költői dimenzióját nyelvezetében és formájában is kortárs színpadi adaptációba emelve át, nem ritkán humorral fűszerezve a tragédia komor világát.
A III. Richárd egy évek óta folyamatban lévő, több produkciót magába foglaló „rendezői program” legújabb része. A drámai cselekménybe beépített élőzene különleges előadásélményt, valódi koncert-show-t kínál a nézők számára. Ez alkalommal a ‘70-es évek világhírű amerikai rock-slágerei csendülnek fel a színpadon és az együttes frontembere válik a véreskezű III. Richárd éneklő alteregójává.
A York-család kormányzása alatt Angliába visszatérni látszanak a boldog békeidők. A rózsák háborúja emléknek tűnik már csupán, amit megszépít az idő múlása. IV. Edward király váratlan halála azonban megtöri a látszólagos idillt: testvére, Richárd, Anglia trónjára tör. Politikai éleslátásának köszönhetően markában tartja szövetségeseit és riválisait egyaránt. Nem retten vissza a testvérgyilkosságtól, sőt, ártatlan gyermekek (saját unokaöccsei) vérének kioltásától sem, ha azok veszélyeztetik hatalmát. Egy páratlan zsarnok felemelkedésének és bukásának lehetünk tanúi, akinek torz alakja árnyékba borította a középkori Anglia történelmét. Shakespeare alkotói zsenijének eme örökérvényű lenyomata az idővel nemhogy kopna, sajnos időről időre egyre aktuálisabb mindaz, amit az egyetemes dráma- és színháztörténelem halhatatlan óriása a hatalom és zsarnokság működéséről, az emberi kegyetlenség és sérülékenység örök dialektikájáról, végső soron magáról az emberről tanít nekünk…
Az előadás szereplői: Nagy Csongor Zsolt, Rappert-Vencz Stella, Diószegi Attila, Moldován Blanka, Budizsa Evelyn, Nagy Orbán, Gaál Gyula, Frumen Gergő, Erdei Máté, Poszet Nándor, Péter Attila Zsolt, Varga Sándor, Szabó János Szilárd, Sosovicza Anna, Jankó-Szép Tamás m.v., Orbán Zsolt, Bodea Gál Tibor, Bándi Johanna, Bogár Barbara, Keresztes Ágnes
Az előadás díszlet- és jelmeztervezője Márton Erika m.v., dramaturgja Bessenyei Gedő István, zenei vezetője Bakk-Dávid László, koreográfusa Szabó Franciska volt. A rendezőasszisztens és a dramaturg munkatársa Balogh Ádám volt, a produkció létrejöttében ügyelőként Szabó Ritta, súgóként Varga Katalin vett részt.
Zenél a Harag György Társulat színészzenekara: Nagy Csongor Zsolt (ének, basszusgitár), Budizsa Evelyn (ének, hegedű), Péter Attila Zsolt (szólógitár), Erdei Máté (basszusgitár), Orbán Zsolt (dobok), Moldován Blanka (billentyűk, ének), Rappert-Vencz Stella (billentyűk, ének), Szabó János Szilárd (szaxofon, dobok), Bodea Gál Tibor (trombita).
Shakespeare-mű utoljára 2017-ben volt látható a szatmári színpadon: a Bocsárdi László által rendezett Tévedések vígjátéka - akkor is új fordításban (Benedek Zsolt átiratában), azelőtt pedig a Keresztes Attila rendezte Szentivánéji álmot láthatta a szatmári közönség, 2012-ben.
Két komédia után tehát ezúttal egy tragédiát vett műsorára a társulat - az előadás azonban mégsem mentes a shakespeare-i és kortárs humortól sem, a sajátos rendezői koncepciónak és a számos ponton átdolgozott szövegváltozatnak hála. Az előadás szövegkönyvének alapját Vecsei H. Miklós (újra)fordítása képezi, amelyet Vas István közismert, klasszicizálóbb fordításának részleteivel és saját szövegekkel egészítettek ki az alkotók, a shakespeare-i világ klasszikus, költői dimenzióját nyelvezetében és formájában is kortárs színpadi adaptációba emelve át, nem ritkán humorral fűszerezve a tragédia komor világát.
A III. Richárd egy évek óta folyamatban lévő, több produkciót magába foglaló „rendezői program” legújabb része. A drámai cselekménybe beépített élőzene különleges előadásélményt, valódi koncert-show-t kínál a nézők számára. Ez alkalommal a ‘70-es évek világhírű amerikai rock-slágerei csendülnek fel a színpadon és az együttes frontembere válik a véreskezű III. Richárd éneklő alteregójává.
A York-család kormányzása alatt Angliába visszatérni látszanak a boldog békeidők. A rózsák háborúja emléknek tűnik már csupán, amit megszépít az idő múlása. IV. Edward király váratlan halála azonban megtöri a látszólagos idillt: testvére, Richárd, Anglia trónjára tör. Politikai éleslátásának köszönhetően markában tartja szövetségeseit és riválisait egyaránt. Nem retten vissza a testvérgyilkosságtól, sőt, ártatlan gyermekek (saját unokaöccsei) vérének kioltásától sem, ha azok veszélyeztetik hatalmát. Egy páratlan zsarnok felemelkedésének és bukásának lehetünk tanúi, akinek torz alakja árnyékba borította a középkori Anglia történelmét. Shakespeare alkotói zsenijének eme örökérvényű lenyomata az idővel nemhogy kopna, sajnos időről időre egyre aktuálisabb mindaz, amit az egyetemes dráma- és színháztörténelem halhatatlan óriása a hatalom és zsarnokság működéséről, az emberi kegyetlenség és sérülékenység örök dialektikájáról, végső soron magáról az emberről tanít nekünk…
Az előadás szereplői: Nagy Csongor Zsolt, Rappert-Vencz Stella, Diószegi Attila, Moldován Blanka, Budizsa Evelyn, Nagy Orbán, Gaál Gyula, Frumen Gergő, Erdei Máté, Poszet Nándor, Péter Attila Zsolt, Varga Sándor, Szabó János Szilárd, Sosovicza Anna, Jankó-Szép Tamás m.v., Orbán Zsolt, Bodea Gál Tibor, Bándi Johanna, Bogár Barbara, Keresztes Ágnes
Az előadás díszlet- és jelmeztervezője Márton Erika m.v., dramaturgja Bessenyei Gedő István, zenei vezetője Bakk-Dávid László, koreográfusa Szabó Franciska volt. A rendezőasszisztens és a dramaturg munkatársa Balogh Ádám volt, a produkció létrejöttében ügyelőként Szabó Ritta, súgóként Varga Katalin vett részt.
Zenél a Harag György Társulat színészzenekara: Nagy Csongor Zsolt (ének, basszusgitár), Budizsa Evelyn (ének, hegedű), Péter Attila Zsolt (szólógitár), Erdei Máté (basszusgitár), Orbán Zsolt (dobok), Moldován Blanka (billentyűk, ének), Rappert-Vencz Stella (billentyűk, ének), Szabó János Szilárd (szaxofon, dobok), Bodea Gál Tibor (trombita).
Válogatás az archívumból
-
Partok, szirtek, hullámok Ariel Gyermekszínház2003. június 24.
-
Interjúk
„Mindennek az Egyetemi Színpad az oka.”
Jordán Tamás egy rendkívül sűrű életpályát tudhat maga mögött az Egyetemi Színpadtól Szombathelyig. Volt rendező, színházigazgató, színházi fesztivál igazgató, tanár és mind a mai napig színész, nagyszerű közös produkciók részese és emlékezetes szólóestek előadója. 1961-től máig követjük, hogy hogyan próbálta mindig megteremteni a számára legfontosabb lényegét a színháznak: hogy az egy agóra legyen, egy találkozóhely, ahol az emberek kezet nyújtanak egymásnak. Farkas Éva
-
Interjúk
„Mindent össze tudtam sűríteni egy tekintetbe”
Kulka János pályája során az ország legkiválóbb társulataiban játszott, emellett rengeteget koncertezett, hangoskönyveket olvasott fel, szinkronizált, tavaly tavasszal színészeknek járó egyik legnagyobb elismeréseként beválasztották a Nemzet Színészei közé. Barna Zsombor -
Centrál Színház
David Auburn Pulitzer- és Tony-díjas darabja a Centrál Színházban
A Centrál Színházban február 8-án lesz az Egy bizonyítás körvonalai című előadás premierje Puskás Tamás rendezésében. -
Interjúk
Az semmi – ezt hallgasd meg!
Az alábbi interjú kiváló apropója lehetne, hogy nyolcvanegyedik születésnapján, egykori kaposvári kollégái egy általuk alapított elismeréssel, a „Kossuth díjasok Kossuth díjával” lepték meg a Jászai Mari-díjas, érdemes művészt, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját. Koltai Róberttel néhány nappal a díjátadás után színházi pályájáról beszélgettünk. Rojkó Annamária -
Interjúk
„A színészet egy önkifejezési forma számomra.”
Lukács Sándor legújabb alakítása az Úr Esterházy Péter Mercedes Benz című darabjában, amit most Zsótér Sándor vitt színre a Vígszínházban. A színész több, mint fél évszázados pályáján vállalt szerepeket más színházakban is, de 1972-es belépése óta a Vígszínház társulati tagja. Kik és hogyan hatottak művészi fejlődésére, mi tart a legfontosabbnak színészetében? – ezekről a kérdésekről beszélgettünk. Farkas Éva
-
Kolozsvári színház
Újra a kolozsvári színház műsorán a Hamlet!
A Kolozsvári Állami Magyar Színház január 11-től újra műsorára tűzi William Shakespeare: Hamlet című tragédiáját Tompa Gábor rendezésében.