Színházak
Tatabányai Jászai Mari Színház
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- MarcBán János
- SergeHaumann Péter
- YvanLukáts Andor
- rendezőAscher Tamás
- díszlettervezőKhell Zsolt
- jelmeztervezőSzakács Györgyi
- dramaturgVeress Anna
- fordítóBognár Róbert
- zeneMárta István
- a rendező munkatársaValyuch Annamária
Serge, a jólmenő bőrgyógyász egy nap kétszázezer frankért (kb. 6 millió forint) vesz egy festményt. A kép egyhatvanszor egyhuszas, és fehér: fehér az alapja és haránt irányú fehér pászmák díszítik. Marc, aki már tizenöt éve Serge legjobb barátja, felháborodik ezen a vételen: úgy érzi Serge-ből felvágós sznob lett, elárulta közös eszményeiket. Közös barátjuk, Yvan, akit éppen a közelgő esküvője körüli bonyodalmak foglalnak le, nem tudja, melyikük oldalára álljon a váratlan hevességgel fellobbanó konfliktusban.
Ebből az alaphelyzetből indul ki Yasmina Reza finom lélekrajzzal megírt komédiája, a "Művészet", amely az utóbbi évek legnagyobb nemzetközi színházi sikere lett: 1995-ös hatalmas párizsi sikere óta vagy ötven helyen mutatták be Európa-szerte, Párizsban a legjobb dráma Moliére-díját, Londonban Laurence Olivier-díjat kapott.
A szerző 1957-ben született Párizsban; keleties nevét annak köszönheti, hogy apja családja Szamarkandból származik, anyja viszont Budapesten született. Yasmina Reza tanulmányai során foglalkozott szociológiával, színháztudománnyal, majd Jacques Lecoq színiiskolájába járt, és néhány évig színésznőként is működött. 1986-ban mutatták be első színművét.
"Yasmina Reza megmutatja, hogy a barátságot - vagy a szerelmet - szinte sose nyilvánvalóan fontos, hanem látszólag mellékes dolgok határozzák meg: megmutatja, hogyan válik egy meggondolatlan mondat gyújtóanyaggá, hogyan lesz egy semmiségből nagy ügy; megmutatja, milyen sajátosan ingatagok a hármas kapcsolatok a családban, társaságban, hivatalban; hogyan-hogyan lehetnek a nők mindenütt-jelenvalóak egy csupa férfiról szóló darabban; hogy hogyan zajlanak a kakasviadalok és hogyan kezdődnek a polgárháborúk. Így a fehér festmény magának a darabnak a jelképe lesz, amelyre mint vetítővászonra a legmulatságosabb, legabszurdabb, legkomplikáltabb érzések vetülhetnek."
Peter von Becker
Ebből az alaphelyzetből indul ki Yasmina Reza finom lélekrajzzal megírt komédiája, a "Művészet", amely az utóbbi évek legnagyobb nemzetközi színházi sikere lett: 1995-ös hatalmas párizsi sikere óta vagy ötven helyen mutatták be Európa-szerte, Párizsban a legjobb dráma Moliére-díját, Londonban Laurence Olivier-díjat kapott.
A szerző 1957-ben született Párizsban; keleties nevét annak köszönheti, hogy apja családja Szamarkandból származik, anyja viszont Budapesten született. Yasmina Reza tanulmányai során foglalkozott szociológiával, színháztudománnyal, majd Jacques Lecoq színiiskolájába járt, és néhány évig színésznőként is működött. 1986-ban mutatták be első színművét.
"Yasmina Reza megmutatja, hogy a barátságot - vagy a szerelmet - szinte sose nyilvánvalóan fontos, hanem látszólag mellékes dolgok határozzák meg: megmutatja, hogyan válik egy meggondolatlan mondat gyújtóanyaggá, hogyan lesz egy semmiségből nagy ügy; megmutatja, milyen sajátosan ingatagok a hármas kapcsolatok a családban, társaságban, hivatalban; hogyan-hogyan lehetnek a nők mindenütt-jelenvalóak egy csupa férfiról szóló darabban; hogy hogyan zajlanak a kakasviadalok és hogyan kezdődnek a polgárháborúk. Így a fehér festmény magának a darabnak a jelképe lesz, amelyre mint vetítővászonra a legmulatságosabb, legabszurdabb, legkomplikáltabb érzések vetülhetnek."
Peter von Becker
1997. 03. 14.