Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Katona József Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983

Roland SchimmelpfennigElőtte-utána

A Krétakör Színház és a Katona József Színház közös produkciója
fordítóVeress Anna
  • SzereplőBánki GergelyBezerédi ZoltánCsákányi EszterElek FerencFekete ErnőHajduk KárolyKatona LászlóLáng AnnamáriaLengyel FerencMoldvai Kiss AndreaMucsi ZoltánNagy ErvinPéterfy BoriRezes JuditSárosdi LillaScherer PéterSzirtes ÁgiTakátsy PéterTerhes SándorTörőcsik MariValter Ferenc
  • rendezőSchilling Árpád
  • dramaturgVeress Anna
  • fordítóVeress Anna
  • zeneVajda Gergely
  • táncFrenák Pál
  • súgóFenyvesi Judit
  • asszisztensFenyvesi Judit

Ó, milyen hosszú időn át nem leszünk, és a világ létezik tovább

– se név, se jel nem marad utánunk.

Előtte nem voltunk és hiányát nem éreztük,

utána, amikor már nem leszünk, úgy lesz, mint előtte volt.

Omár Khajjám, XI. századi perzsa költő verse

Az Előtte-utána költői szépségű, izgalmas formai kísérlet; nem hagyományos dramaturgiát követő jelenetsor, szerkezete zeneműhöz hasonló, leginkább szó-operának lehetne nevezni, amelyben minden szereplő a saját külön szólamát játssza, de az egészből mégis létrejön egyfajta teljesség. A több leírást és szerzői instrukciót, mint dialógust vagy akciót tartalmazó szöveg tág teret ad a rendezői, a színészi - és a nézői inspirációnak.

A töredékes, filmszerűen „vágott” történetek az élet valószerűtlenségét és titokzatosságát, kisszerűségét és banalitását, törékenységét és kiszámíthatatlanságát, boldogságát és boldogtalanságát sűrítik össze, a látszólag véletlenszerűen felbukkanó és eltűnő figurák történetei összeszövődnek. A mindennapi, különös vagy szürreális elemekből a szerző az emberi létezés panorámaképét rakja ki, valami olyasmit, mint az az élmény, amelyről a klinikai halálból visszatértek számolnak be, akik egész életüket „kiterítve”, mintegy egyetlen képben szemlélhetik. A darabot átszövi a pusztulás, a terméketlenség, az idő könyörtelen rombolása, a visszafordíthatatlan változás motívuma, ami után „semmi sem lesz többé olyan, mint annak előtte volt”. A fájdalom mellett azonban megszólal egy másik alaphang is: a derűé. A szerző humorral és játékossággal, szeretetteljes iróniával nézi botladozó és sodródó, szeretkező és marakodó, emlékező és kérdező hőseit.

Roland Schimmelpfennig a kortárs német színházban az elmúlt években feltűnt új drámaíró-nemzedék egyik legjelentősebb tagja. Tucatnyi színművét több díjjal jutalmazták, számos nyelvre lefordították. Push up 1-3 című darabját több magyar színház is bemutatta, Az arab éjszakát pedig jelenleg is játssza az Örkény Színház. Előtte-utána című művének ősbemutatója 2003-ban volt a hamburgi Schauspielhausban, azóta számos színházban előadták Németországban és Európa-szerte

2006. 01. 13.

Galéria

  • Előtte-utána
    Előtte-utána
    Előtte-utána
    Előtte-utána
    A Katona József Színház és a Krétakör Színház közös produkciójában mutataják be Roland Schimmelpfennig:Előtte-utána című előadását Schilling Árpád rendezésében.
    2006. január 14.
    Katona József Színház

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Kamra
  • Katona Sufni
  • K:ortárs – Eszínház
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu