Írások
Harmadszor dolgozol a Tompa Miklós Társulattal, de először rendezel itt klasszikus vígjátékot, egyben először dolgozol nagyobb szereposztással is. Mennyiben másabb ez a munka?
– Első vásárhelyi rendezésemet, a Karamazovokat 2015-ben mutattuk be, azóta már a világ egészen más lett, így a munka is az. De azt is mondhatjuk, a világ a két évvel ezelőttihez képest is nagyon megváltozott, és ez a megváltozott világ másfajta fogalmazásmódot igényel. Az emberek viszont ugyanazok, illetve ugyanazokkal az emberekkel is dolgozom: a Scapinben szinte minden színész játszik, akivel korábban itt dolgoztam. Ez egy tudatos döntés volt a részemről, hiszen a korábbi munkák során megismertük egymást, és remekül tudtunk együtt dolgozni.
Úgy érzed, hogy a világnak a megváltozása, ez a hangulat, ami ráült a környezetünkre, rányomja bélyegét a rendezéseidre is?
– Mindaz, ami a világban történik körülöttem, hatással van rám emberként és rendezőként egyaránt, és ezek a hatások beépülnek a színházba is. Minden előadásban valamilyen szinten folyamatosan reflektálunk a világra, a gondolkodásunkban nem tudunk elszakadni tőle. Amikor valami rendkívüli történik a világban, felerősödik a kérdés, hogy a színház direkt módon kell-e reflektáljon arra, vagy nem. Számomra az az izgalmas, hogy a világban bekövetkező konkrét eseményeknek milyen hatása van ránk, az életünkre, a társadalmunkra, és azt hiszem, a színházban is elsősorban ezekre kell reflektálnunk. Ma számomra a Scapin is valamilyen módon azt a világot hordozza magában, aminek a részei vagyunk, azzal a furcsa kettősséggel együtt, ami jelenleg meghatároz: a visszavonulásról, a kívülállóságról, az egyedüllétről, és egyben a biztonságkeresésről szól, arról, hogy az embernek szinte semmihez sincs kedve, ám mindeközben alkotó emberként nem engedhetünk ennek a passzivitásnak, bármilyen körülmények közt léteznünk kell, aktívan részt kell vennünk a világban, a szerepeinkben, beleértve ebbe a társadalmi szerepünket is.
Ha már a kettősségnél tartunk, a Scapin furfangjaiban, bár egy vígjátékról beszélünk, nyomokban jelen van az a ború is, ami a szerző tragikus végű művei, az úgynevezett molière-i tragédiák jellemzője. Előadásodban hogy aránylik a könnyedség és a drámai töltet?
– Ezekben az időkben nagyon fontos az, hogy ne veszítsük el a humorérzékünket, a jókedvünket, még akkor sem, ha körülöttünk nem épp vidám a világ. Ám ha a humorunkat elveszítjük, egy olyan lejtőre kerülünk, amin már nagyon nehéz lenne megállni. Azt hiszem, most különösen fontos az, hogy egyensúlyban legyünk, hogy egészséges módon éljünk minden szinten, lelkileg is. A Scapin kapcsán is az egészséges egyensúly megteremtésére törekedtem a humor és a fájdalom között.
Az előadásban a Scapin létezésének milyenségével mintha valamilyen fajta alkotói magatartásra is reflektálnál egyben…
– Ha jobban belegondolunk, Scapin a világot akarja jobbá tenni a maga módján, és ezáltal nem csak Géronte szolgája, hanem valahol a világnak, a humánumnak is egy nemes értelemben vett szolgájává válik. Minden alkotó, amikor létrehoz valamit, az lesz számára a középpont, azért dolgozik, annak a szolgálatába áll. A színházban mindannyian az előadás szolgálatába állunk, a próbafolyamat során a felmerülő problémákat akarjuk megoldani, a készülő előadást akarjuk jobbá és még jobbá tenni a nézők számára. Ebben a kontextusban mindannyian magunkban hordozzuk a scapini attitűdöt.
Válogatás az archívumból
-
A Nagyváradi Állami Színház Szigligeti Ede Társulata bemutatta Ivan Szergejevics Turgenyev: Papírsárkány (Egy hónap falun) című előadását Harsányi Zsolt rendezésében.2014. június 5.
-
R.S.9 Stúdiószínház
Vallai Napok ’24
Ismét megrendezzük a Vallai Napokat – a kortárs irodalmi és előadóművészeti biennálét november 22. és 24. között. Három nap - három helyszínen (Dante, Nyitott Műhely, RS9 Színház+ "Vallai Kert") - tizennégy program várja az érdeklődőket.
-
Centrál Színház
A Mellékhatás – kortárs angol dráma bemutatója a Centrál Színházban
A Centrál Színház december 6-án mutatja be a kortárs angol drámaíró, Lucy Prebble 2012-ben a legjobb drámának járó kritikusok díjával elismert Mellékhatás című darabját Horgas Ádám rendezésében. Tamás Dorka -
Temesvári Csiky Gergely Színház
Regő rejtem – betlehemes játék régi rigmusokkal Temesváron
A téli ünnepkörre hangol a Csiky Gergely Állami Magyar Színház legújabb, Regő rejtem című bábelőadása, amelyet november 12-én a Stúdióteremben mutat be a társulat. -
Madách Színház
Jordán Adél díja a 22. Los Angeles-i Magyar Nemzetközi Filmfesztiválon
A két egyetlen című film-szín-játékban nyújtott alakításáért díjazták Jordán Adélt legjobb színésznő díjjával a 22. Los Angeles-i Magyar Nemzetközi Filmfesztiválon -
Kolozsvári színház
Félidőben az Interferenciákon Kolozsváron
A kilencedik Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztivál elérkezett második feléhez, de a következő napokban is színes és sokszínű programokkal várja a színházkedvelő közönséget.
-
Madách Színház
Örömkoncert – Musical titkok hete a Madáchban
A Madách Színházban november 11 és november 17 között rendezik meg a Musical titkok hete programsorozat és a 20 év! Örömkoncert című produkciót.